söndag 4 februari 2007

Sant om skolan

Det goda hemmet känner ingen skillnad mellan privilegierade och tillbakasatta, sa Per Albin Hansson. Därför har det alltid varit en grundpelare i klassisk socialdemokratisk politik att värna om en gemensam sammanhållen skola. Därför har Socialdemokraterna alltid satsat mycket resurser och fortsätter att satsa mycket resurser på skolan. För genom en aktiv utbildningspolitik kan vi minska klyftorna och öka jämlikheten.

Högern i Sverige debatterar ofta engagerat för den skolan. Det behövs engagemang för skolan, det är något positivt. Men högern engagerar sig dessvärre nästan enbart bara för de privata fristående skolorna, det är märkligt eftersom de absolut flesta eleverna går i den gemensamma skolan. Eller så debatterar de om att införa kaserngården på skolgården. Ibland då man hör Jan Björklund (fp) tror man att det är kompanier han pratar om och inte årskullar. Ett av de viktigaste medlen för att nå målet om allas lika värde är att satsa på den gemensamma sammanhållna skolan. Vi socialdemokrater anser att den gemensamma skolan är den bästa mötesplatsen för människor med olika bakgrunder. Det parallella system med fristående privata skolor som vuxit fram driver utvecklingen i helt motsatt riktning. Därför är det viktigt att värna om en god gemensam skola för demokratins skull.

Ett av de viktigaste medlen för att nå målet om allas lika värde är att satsa på den gemensamma sammanhållna skolan.Idag ser vi tendenser till allt fler fristående privata skolor i Sverige, det är en politik som främjas av marknadskrafterna och högern i landet. Därmed ställer man upp på ett uppdelat samhälle där vi strider mot varandra istället för tillsammans. När de arbetar för en alltmer uppdelad skola accepterar de långsiktiga resultat vilka innebär sociala klyftor, orättvisor, rika och fattiga. Vi ställer inte upp på det, vi vill istället jobba emot det och därför vill vi ha öppna och vidsynta gemensamma skolor.Flera fristående privata skolor drivs idag som aktiebolag. Vi socialdemokrater anser att vinstintressen i skolan står i rak motsats till det pedagogiska uppdrag skolan har. Marknadens logik på skolans område innebär att stöta bort kostsamma elever och attrahera de resursstarka som passar in.

Oftast är det så, finns undantag. Med vår socialdemokratiska politik är elever just elever och inte kunder. Företag får gärna konkurrera med varandra. Det är dock inte rimligt att vi använder våra allmänna resurser för bolagsvinster Låt oss använda våra gemensamma resurser till att utveckla våra gemensamma skolor. SSU fick igenom på partikongressen i höstas genom just det här, att vi inte ska tillåta skolor som drivs med vinstintresse.De intryck som präglar en människa under barn- och ungdomsåren påverkar resten av livet.

Olikheterna och de möten som sker utgör styrkan. Fristående privata skolor utgör oftast dess motsats. Där träffas istället de med samma intressen. De som valt samma ämnen och inriktningar. De som kommer från samma sociala klass eller från en viss religiös inriktning.Det system idag med fristående skolor med valfrihet som ledord gynnar de välutbildade och dem som har en god ekonomisk standard. Det bygger in ökade klasskillnader i systemet. Vi kräver en politik som inte delar upp folket i klasser, kön, etnicitet och sexualitet. Vi ska rymmas under ett tak och himmel, för att citera Lpo 94 där det står ”Skolan är en social och kulturell mötesplats som både har en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som arbetar där”.

Inga kommentarer: