tisdag 24 juli 2007

Tipsextra!

Det finns en blogg som jag brukar följa med stort intresse. Bloggen heter Konsumbloggen. Skribenten är anonym och skriver om, eller lägger ut andras upplevelser från sitt jobb. Det kan handla om allt möjligt.

Personen som skriver har en mycket humoristisk ton och skriver på ett underbart sätt. Här är ett utdrag från Konsumbloggen:

Jag har utvecklat superkrafter. Ni tror att jag skojar, men det är sant. Jag kan när kunden står och gräver i sin plånbok efter en femtioöring, krona eller femma avgöra om jakten kommer att vara fruktsam.

Hur?!“, hör jag er andäktigt fråga.
Genom att lyssna.

Jag känner igen det dova klickande som en femtioöring åstadkommer vare sig den slår mot ett annat mynt, ett stengolv eller en burk krossade tomater.

Tyvärr är den här färdigheten bra vid endast ett tillfälle, och det är när man leker nedanstående lek med sig själv.
.

“Överlista Kunden” (avd. Lek och tidsfördriv)

Spelet går ut på att du ska försöka lista ut vad kunden kommer att ge dig som betalning. Om kunden handlat för tio och femtio och ger dig en tjugolapp är du en vinnare om du redan innan kundens tjugolapp ser dagens ljus knappat in tjugo kronor som betalningsmedel.

Om du har gissat fel och kunden lämnar fram en femtiolapp har du fortfarande en chans att få poäng. Du frågar efter en femtioöring och plockar genast ihop växeln på det som du tror kommer att hända; kommer du att få femtioöringen eller inte?

.
Efter den här redogörelsen råder det väl inga som helst tvivel om min överlägsna placering på nördskalan. Topp tre world wide.

Ni förstår hur superkraften är hjälpsam i den här kund-duellen, men i övrigt är den mäktigt oansenlig.

Gå gärna in på Konsumbloggen!

Inga kommentarer: