lördag 28 juli 2007

Mötet

Nu under ett par dagar har jag vart österut. redogör från ett möte med en finsk politiker:

Finsk: - Jaha, så ni i Sverige säljer en massa vapen?
Jag: - Jo det gör vi
Finsk:- Sedan tar ni emot en massa flyktingar?
Jag:- Ja det gör vi.
Finsk: - Tycker du inte att ni hycklar lite?
Jag: -Vadå ni säljer väl också vapen och sen tar ni inte emort några flyktingar?
Finsk:- Vi är i alla fall konsekventa!

I övrigt har jag blivit uppmanad att skriva att regeringen tydligen exporterar vapen till nån junta österut. Förväntar mig en kommentar från R.U.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaha jaha. Här kommer då den utlovade kommentaren:

Vid minst ett tididgare tillfälle lyckades svenska Carl Gustav granantgevär finna sin väg till militärdiktaturen i Burma (av nåt konstigt skäll har vi en bild på en gerilla soldat som erövrat detta gevär). Granatgevären såldes till Singapore som senare sålde dem vidare till Burma.

För några dagar sedan fick vi reda på att Indien skulle sälja ett lass med attackhelikoptrar. Dessa är sålda till Indien genom SAAB, eller rättare sagt, SAAB Aeuronotics, som är ett dotterbolag baserat i Indien. På så sätt kommer SAAB undan med det, och kan kringå det vapenembargo som EU har mot Burma.

Vi säljer vapen (genom mellanhänder) till en regim som sedan använder dem för att bomba, bränna ner, skjuta och fördriva etniska minoriteter som befinner sig i bergsområdena i Burma (och utgör cirka 43% av befolkningen). Det intressanta är att vapenexport i Sverige är förbjuden enligt lag, men undantag kan göras om det är så att försäljningen är viktig för rikets säkerhet. Min fråga är då: vad är det som gör att dessa människor som bor i bambohyddor i djungel så farliga för oss? Vilket hot utgör de mot oss?