torsdag 27 september 2007

Socialdemokrater i rött

Vi vill med det har mailet uppmana alla i vårt parti att stödja demokratirörelsen i Burma. Det kan man göra på olika sätt:
- Bär en röd tröja imorgon fredag
- Delta i eller arrangera burmamanifestationer
- Samla in pengar till demokratirörelsen, genom arbetarrörelsens solidaritetsfond Pg 570-2. Information om detta hittar ni på www.palmecenter.se. Där hittar ni också information om Burma och kommer att kunna ladda ner kampanjmaterial, så som flygblad mm.
- En folder om Burma finns på s-studenters hemsida

10 kommentarer:

Anonym sa...

Nyfiken. Jag förstår hur finanisellt stöd kan gynna demokratirörelsen, men är inte den första punkten ett slag i luften? Ungefär som när ni demostrerar mot socialdemokratiska regeringar på första maj - symbolhandlingar utan egentligt värde. Helt enkelt: hur gynnas den burmesiska demokratirörelsen av att jag imorgon sätter på mig en röd tröja?

Jonas Ryberg sa...

Man väcker opinion här hemma, så att fler människor får upp ögonen och kan stödja demokratirörelsen.

Anonym sa...

Eller så känner folk att de minsann har gjort sin superinsats genom att bära en röd tröja. Duktiga små svenskar!

Daniel sa...

Jag för min del är mycket nyfiken på vilket sätt lycantropen ämnar stödja det burmesiska folket. Och än viktigare: om han/hon överhuvudtaget bryr sig?

Solveig Kjörnsberg sa...

Jag skrev just på min blogg om Burma innan jag läste Anders inlägg. Alla ideèr om stöd till människorna i Burma som vågar sitt liv för friheten är bra. jag vill gärna delta Hoppas att det är många som känner detsamma.

Anonym sa...

daniel: Det är för att jag bryr mig som jag ifrågasätter symbolism. Symbolhandlingar tenderar enligt min erfarenhet att leda till just det jag nämnde tidigare - att folk anser att de har gjort sitt, med följden att det konkreta som görs inte får det stöd det hade behövt.

Heiti Ernits sa...

lycantropen:
Ingen människa tror att de har gjort en "superinsats" när de bär rött idag.
En symbolhandling utförs på grund av att man vill visa deltagande och är ett ställningstagande.
Analogd med en "tyst minut".
Den tysta minuten har självklart ingen effekt i praktiken.
Det är det enda den "lilla" människan förmår: Att visa sitt deltagande och oro för det som händer.
Detta skickar signaler. Hade aktionen varit kraftfull så hade det sannorligen siglanerat en enad värld.
Tänk: Tv-bilder där horder av människor - oavsett religion, etniskt-tillhörighet eller politisk diskurs- bär munkarnas färg.
Vad är alternativet för de som inte jobbar på FN eller är politiker?
Fortsätta utan att ta ställning?
Och precis som Jonas säger, är det snabbaste sättet att signalera en åsikt även inom nationen, dvs. för sina egna politiker.
Det är även en demokratisk handling...

Berätta gärna vad som är ditt alternativ, Lycantropen!

Anonym sa...

heiti: Du underskattar den lilla människan - eller åtminstone de flesta av oss. Nog kan vi bidra med mer än symboliska handlingar.

Vad sägs om att ge ekonomiska bidrag till de organisationer som verkar eller försöker verka inne i landet för att bevaka mänskliga rättigheter, vid behov ge medicinsk assistens eller på olika sätt öka genomströmningen av information?

Om kampanjens fokus lades där i stället för att folk skulle sätta på sig en särskilt färgad tröja är jag helt säker på en avsevärt större effekt. Tänk om sms:en innehöll en uppmaning att skänka 50 eller kr till någon meriterad organisation. Visst hade färre följt uppmaningen, men dess faktiska värde skulle kunna bli så mycket större.

Jag tycker att du också ger ett rejält underbetyg åt dina egna politikerkollegor när du säger att man genom aktionen signalerar sin vilja för de egna politikerna. Menar du verkigen att de lever så i sin egen värld att de inte själva begriper att svenskar i allmänhet önskar frihet även för andra grupper? Mycket intressant! Även om mitt förtroende för våra toppolitiker inte är det högsta måste jag faktiskt anmäla en avvikande åsikt här.

Självfallet kan demonstrationer av olika slag göra nytta. Men inte när de bara är av slaget "viljeyttring". Politiker lyssnar sällan på allvar om de inte känner någon form av hot.

Jag är väl medveten om att det inte kommer att ske, då svensken i gemen är alltför beskedlig, men tänk dig ett krav att alla de som vill visa sin sympati med det förtryckta folket i Burma hotade med generalstrejk om inte Sverige tydligt tog ställning för en bojkott av OS i Kina nästa år såvida inte förtrycket får ett snabbt slut. Då skulle det bli liv i Reinfeldt och anhang.

Om det dessutom hände i tillräckligt många länder - företrädesvis stora idrotts- och tv-länder som USA, Storbritannien, Tyskland, Japan och ett antal andra - skulle nog även Kina falla till föga och den burmesiska regeringen falla.

En annan metod (förmodligen lättare att genomföra, men inte lika säkert politiskt effektiv) att uppnå samma resultat men med lägre insatser för individen vore att uppmana alla att skicka ett ebrev per dag till regeringen med samma krav på bojkott av OS. Med några tiotusentals, kanske t.o.m. hundratusentals, brev dagligen dundrande in i rosenbads servrar skulle det nog inte dröja alltför länge innan något hände.

Jag är självfallet inte motståndare till insatser till stöd för förtryckta människor (även om daniel i likhet med sin fallna hjälte tycks finna glädje i att brännmärka kritiker). Det jag är motståndare till är insatser som flyttar fokus från det som verkligen kan göra skillnad. Ni som sitter på möjligheter att starta landsomfattande kampanjer (kanske inte personligen, men era partier) skulle kunna göra så mycket större nytta med radikalare infallsvinklar.

Men uppenbarligen har vi olika uppfattning där.

Heiti Ernits sa...

Lycantropen:
Nå, jag är med dig angående de insatser du räknar upp, självfallet skall alla tillgängliga metoder användas.
Tycker inte annorlunda där.

Men, problemet är följande:
Av 10 personer som jag har träffat på idag har två varit medvetna om problemen.
Varav bara den ena hade hört talas om att man skall klä sig i rött.
Då är det jäkligt svårt att samla ihop pengar; Där kan dock media göra bättre ifrån sig.

Därför är det viktigt med aktioner, man får mer media
utrymme och fler människor blir medvetna. Även de som inte lusläser dagstidningar och maniskt följer alla nyhetssändningar.

En psykologiskt viktig effekt uppnås därmed, vilket inte bör underskattas.

Anonym sa...

heiti: Ok, om kampanjen fortsätter i stor skala inriktad på mer direkt stöd kan jag tillstå att de röda tröjorna fyller en viktig funktion. Vi får se hur det går.