onsdag 25 april 2007

Folkpartiet och jämställdhet

Folkpartiet är ett parti som säger sig förespråka jämställdhet. För några dagar sedan var de ute och krävde att VAB (vård av barn) dagarna skulle delas lika mellan föräldrarna. Annars brukar Folkpartiet vara drivande i diverse jämställdhetsfrågor (kommer dock ej på något exempel lokalt i Borås).

Cecilia Malmström och Jan Björklund var två självskrivna och heta kandidater till att efterträda Lars Leijonborg som partiledare. Tvåbarnsmamman Cecilia Malmström avböjer vänligt men bestämt erbjudandet att kandidera som partiledare. Ett att skälen är att hon liksom Björklund har två barn. Tvåbarnspappan Jan Björklunds avsägelse av kandidatur har ännu inte kommit. Vi får väl se när det sker. Troligen aldrig.

Folkpartiet vill gärna framstå som jämställdhetens främsta försvarare, men i praktisk handling har de inte nått så långt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

He :) bra argument faktist. Att jag inte tänkte på det själv... men det är ju så sant som du skriver!
Kul o läsa!
/Martin

Anonym sa...

Nja.. säg inte det.. folkpartiet missar ju visserligen klassperspektiven på jämställdhet. Med är inte också s-studenter och ssu en mycket ivrig förespråkare av olika typer av jämställdhetskvotering såsom föräldraförsäkringen och liknande.

Anonym sa...

Jo förresten Anders visade en fd. Ung vänster från Mark min blogg men jag fick kommentaren "för långa inlägg orkar inte läsa.."

Ska jag försöka göra inläggen kortare för att nå en bredare läsekrets än endast de som har ett stort intresse för den fråga jag just skriver om ?

Tycker dock det är svårt att skriva korta inlägg eftersom det inte blir så mycket sagt..
Vad tycker du Anders?
svara mig gärna via den här bloggtråden.. eller min blogg..

Johanna Falk sa...

Jo, skriv kortare och mer kärnfulla inlägg.

Du kan också variera, genom att ibland bara ha kortare kommentarer och ibland längre analyser.

MVH
Johanna

Pravda daily sa...

håller med johanna