fredag 24 oktober 2008

Ovanligt.

Kom precis hem till min lägenhet. Ikväll inträffade något ovanligt. Jag trivs väldigt bra på Hässleholmen. Vill börja med att skriva det. Dock inträffade något obehagligt på min färd hem mot sängen idag. När jag hade passerat gångtunneln vid den nya rondellen och kommit en bit upp så möttes jag av två män.

Det är inget ovanligt med det. Det är ett relativt tätbefolkat område. Det som skiljde sig den här gången från alla andra gånger var att en av männen satte kurs rakt mot mig. Jag reagerade först inte eftersom jag noterade dem endast i början.

Mannen som kom rakt mot mig tryckte upp sin knytnäve ömsom cigarett i ansiktet och uppträdde allmänt hotfullt. Han ville även ha reda på hur mycket jag hade på mig. Den andre mannen stannade bakom mig. Efter en tids diskussion, mest från hans sida så svarade jag trevligt men bestämt att jag inte hade tid att varken bli rånad eller hotad av honom samt sa åt honom att låta mig passera.

Till slut tryckte jag mig förbi honom. De fortsatte mot stan, jag hem. Det som känns så konstigt är att det skedde så spontant. Helt apropå så att säga. Polisen larmades eftersom de kanske inte är lika frivilliga att släppa vidare den personen som de möter härnäst.

Tråkigt att man inte ska kunna känna sig trygg 100 meter utanför sin egen bostad. Detta var en engångsföreteelse men tillräckligt mycket för att känna att min positiva bild av Hässleholmen är naggad i kanten. En del av dem som har möjlighet flyttar från Hässleholmen. Många har inte den möjligheten även om de skulle vilja. Jag trivs här men bort med dem som hotar, rånar och bränner bilar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar vara en mycket otervlig upplevelse.
Hoppas allt är bra med dig nu!

Kram /micke

Anonym sa...

Vet inte hur länge du har bott på hässleholmen.
Jag har bott i mer än 3 år här men inte har jag personligen varit med om en sån händelse eller liknande. Kanske för att jag är en svartskalle som de flesta andra här men det ska inte vara en ursäkt för någon att hoppa på förste blonde svensk de ser i ett allmänt känt invandrartätt område.
Jag tycker att majoriteten här är trevliga människor faktist. Med undantag från (svenska o utländska) alkoholister och missbrukare , bara åsynen av dessa människor gör mig skakig eftrsom de är oberäkneliga i sitt agerande.
Men jag håller med dig, att bort med de som förstör, bränner bilar o rånar människor. De förstör bara ryktet för alla andra som försöker leva ett hederligt liv här.
Skönt att det inte blev värre än så i ditt fall.Ditt Lugn i det hela blev nog din räddning...

Pravda daily sa...

Jag tycker att du har helt rätt. 99% är ypperligt trevliga människor. Men också att ryktet är dåligt och det är tråkigt för ett så fint område i övrigt. Jag har bott där nu i snart 3 år.

När de gäller de som hoppade på mig tror jag att det beror på dessa saker:

Jag var vid fel plats på fel tillfälle. Jag borde lärt mig att undvika de mörkaste delarna (som är ett rätt stor del av området) på "festkvällar".

Samt även att jag var ensam.

Sen så råkar jag vara man, i alla fall se ut som en, och vi är en högriskgrupp.

Jag tycker att bilbränder, rån och förstörelse inte hör hemma på Hässleholmen. Det behövs satsas i området för att visa att samhället bryr sig. Våra miljonprogram skall vara lika fina som våra villaghetton.

Anonym sa...

Stackars Anders. Det är alltid otrevligt när något sånt händer. Det känns även tråkigare att det inträffade så nära ditt hem.

Från en personlig synpunkt, har dessa händelser en naturligt politiskt bakgrund: ett samhälle där några prioriteras över andra, där klassklyftorna ökar, där ideologiska grupper diskriminerar, där rädsla är vanligare än medkänsla.

Det var faktiskt rätt bra och duktigt av dig att klara situationen så bra. Hoppas att du kan titta tillbaka och ser händelsen som en piska för att jobba vidare och hårdare mot ett bättre samhälle.